Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dyrektor we współpracy

22 lutego 2018

NR 84 (Wrzesień 2017)

Adaptacja rodziców w przedszkolu, czyli na co warto postawić we wrześniu

0 44

Adaptacja to czas przeznaczony na to, by zbudować w dziecku poczucie bezpieczeństwa, które pozwoli maluchowi cieszyć się przebywaniem w przedszkolu i korzystać z możliwości, które oferuje placówka. Jednak podstawowym warunkiem, by kilkulatek polubił miejsce, w którym będzie spędzał dużą część swojego życia, jest poczucie bezpieczeństwa jego rodziców. Adaptacja przebiega łagodniej, gdy odbywa się z szacunkiem zarówno dla potrzeb malucha, jak i jego opiekunów. Co może zrobić kadra pedagogiczna, by wesprzeć dorosłych podczas procesu adaptacji?

 

Budowanie zaufania

Przede wszystkim warto pamiętać, że zaufanie między nauczycielami a rodzicami buduje się stopniowo, poprzez realne kontakty, w których obie strony mają szansę poznać swój sposób bycia, wartości, przekonania i postawę wobec dzieci. Nie jest możliwe przyspieszenie tego naturalnego procesu, ale można go ułatwić poprzez zadbanie o możliwość nawiązania kontaktu oraz utrzymywania go, a także okazanie rodzicom zrozumienia i szacunku.

 

Rozmowa z rodzicami

W zależności od możliwości placówki pierwszym krokiem w tym kierunku mogą być dni otwarte, podczas których pedagodzy nie tylko przedstawiają miejsce, plan dnia czy podają informacje formalne, ale również dają się choć trochę poznać – mogą powiedzieć kilka słów o sobie, swoim doświadczeniu zawodowym, przyczynach, dla których zajmują się pracą z dziećmi, a także o wartościach, jakimi się w tej pracy kierują. W przedszkolach, w których rekrutacja odbywa się indywidualnie, warto poświęcić naprawdę dużo czasu na rozmowę z rodzicami o ich obawach, nadziejach, a także wysłuchać, co mają do powiedzenia o swoim dziecku. Jeśli taka indywidualna rozmowa na etapie rekrutacji nie jest możliwa, warto już na kilka dni przed rozpoczęciem pracy przedszkola zorganizować zebranie i konsultacje indywidualne dla rodziców, podczas których tata czy mama mogliby uzyskać odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania. Również dla nauczycieli takie spotkania mogą być bardzo cenne – łatwiej towarzyszyć w adaptacji dziecku, o którym wiemy, że np. nie zostało nigdy bez mamy dłużej niż kilka godzin, jego rodzice właśnie się rozwodzą, jest nadwrażliwe na dźwięki lub uspokaja się szybko, jeśli tylko zostanie przytulone. W trakcie indywidualnej rozmowy warto zachęcić rodzica do opowiedzenia o zasobach, ale i trudnościach czy specjalnych potrzebach malucha.

Niepewność i zagubienie to naturalne uczucia w sytuacji nowej, nieznanej, i mogą być tym silniejsze, im mniej rodzice potrafią przewidzieć, co się będzie działo. Wielu rodziców, którzy pierwszy raz rozstają się z dzieckiem na tak długi czas, musi poradzić sobie również z emocjami związanymi z separacją, czyli smutkiem i tęsknotą.

Informacja przede wszystkim

Zainteresowanie okazywane temu, co mówi rodzic, zarówno jego wątpliwościom, jak i informacjom na temat dziecka, jest jednym z najważniejszych elementów budowania bezpiecznego kontaktu i tworzenia fundamentu dobrej współpracy. Dla rodziców ważne mogą być informacje dotyczące tego, kto w przedszkolu ma jakie wykształcenie i jaki status, jaki jest rozkład pracy nauczycielek, kto przejmie opiekę nad dziećmi w razie choroby pani czy w trakcie ferii świątecznych, wakacji itp. Większość dorosłych uspokaja również wiedza na temat tego, ile w przedszkolu i grupie maluchów jest dzieci i osób dorosłych, jak wygląda dzień początkującego przedszkolaka, jak nauczyciele radzą sobie z różnymi trudnymi sytuacjami, np.: bicie, płacz, niechęć do brania udziału w zajęciach czy odmawianie zjedzenia posiłku. W trakcie tych pierwszych spotkań z rodzicami warto również opowiedzieć, w jaki sposób przedszkole ułatwia dzieciom adaptację, jak panie pomagają poradzić sobie maluchowi ze smutkiem czy niepokojem, a także, w jaki sposób rodzice mogą ten proces adaptacyjny wspierać i współpracować z placówką. Dobrze jest też po prostu dopytać rodzica, jakich jeszcze informacji potrzebuje, by poczuć się bezpieczniej.

Istotne jest, by rodzice wiedzieli, kiedy i w jaki sposób mogą się kontaktować z opiekunami dziecka w placówce – dostępność personelu ważna jest właśnie szczególnie w pierwszych tygodniach przychodzenia malucha do przedszkola. Mogą to być umówione z rodzicami godziny, kilka minut podczas odbierania...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy