Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktywne przedszkole

25 lutego 2018

NR 80 (Marzec 2017)

„Jestem widzem, jestem aktorem”
przedszkolny przegląd teatralny

0 33

Zabawy teatralne odgrywają w rozwoju dzieci bardzo istotną rolę, pomagają w kształtowaniu charakteru i osobowości; wpływają na rozładowywanie nagromadzonych emocji, przyswajanie postaw moralnych, a także ćwiczenie zmysłu obserwacji i kształtowanie zainteresowań. Teatr łączy w sobie wiele dziedzin twórczości artystycznej: literaturę, muzykę, taniec, ruch sceniczny i plastykę.

 

Współuczestnicząc w spektaklu – zarówno jako widz, tak jak i aktor – dzieci mają okazję do aktywnego badania świata, podejmowania próby jego zrozumienia.
Przygotowanie inscenizacji teatralnej staje się dla nich momentem: ćwiczenia wymowy, edukacji społeczno-moralnej, przyrodniczej, pracy z emocjami, rozwijaniem zainteresowań czytelniczych i artystycznych, a konieczność skupienia się na spektaklu ćwiczy natomiast spostrzegawczość i zdolność koncentracji.

Rozumiejąc ogromną rolę edukacji teatralnej dla rozwoju dziecka, już od najmłodszych lat powinniśmy wprowadzać lub proponować w codziennych zabawach i zajęciach różne małe formy sceniczne, np. zabawy naśladowcze, zabawy z elementem dramy i pantomimy, inscenizowanie wierszy i piosenek, czy naśladowanie wybranej postaci z bajki.

Przedszkolny przegląd teatralny utrzymany właśnie w tonie zabawy będzie dla naszych przedszkolaków niezwykłym przeżyciem i świetną okazją do doświadczania i wyrażania sztuki.
 

Przebieg uroczystości

Część I 
Przygotowania do uroczystości

  1. Zaplanowanie imprezy.
  2. Przygotowanie scenariusza jej przebiegu.
  3. Ogłoszenie konkursu dla rodziców i dzieci „Bajki w teatrze” na wykonanie maski teatralnej – chętne rodziny losują u nauczyciela bajkę. Zadanie polega na wykonaniu w domu maski do wybranej postaci z wylosowanej bajki.
  4. Organizując zabawę w teatr, warto zatem zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie dwóch miejsc będących głównymi elementami teatru: sceny oraz widowni. Dzieci niezwykle chętnie uczestniczą w organizacji zabaw, dlatego też warto wykorzystać najstarszą grupę do przygotowania np. zaproszeń dla gości, dekoracji sceny, biletów wstępu dla kolegów – na których znajdą się oznaczenia krzesełek (dla starszaków litery i cyfry; dla dzieci młodszych – obrazki).
  5. Pamiętajmy o zapoznaniu dzieci z zasadami zachowania w teatrze oraz podkreślmy wagę naszej uroczystości odświętnym strojem.

 

Część II 
Gramy i oglądamy

  1. Powitanie zaproszonych gości: rady rodziców, aktora oraz dzieci i personelu przedszkola przez dyrektora. Osoba prowadząca przegląd wita wszystkich inscenizacją kukiełkową wiersza Zabawa w  teatr, autor L. Kołodziejska, i zaprasza do zabawy. 

    Zabawa w teatr

    Gałganki i szmatki, i patyków moc,
    Włóczki, sznurki i wstążeczki to jest właśnie to.
    Wyczaruję z nich kukiełki: króla i królewnę.
    Zrobię scenkę i kurtynę – to teatrzyk będzie.

    Na patyku król złotą wdział koronę,
    Na słomce królewna, suknię ma balową.
    Dziś w moim teatrze zatańczą walczyka.
    Słychać wkoło dźwięki, to już gra muzyka.

    Kłania się więc król i prosi królewnę,
    By podeszła śmiało i podała rękę.
    Uśmiecha się miło do króla królewna
    I do tańca sunie, lekka i powiewna.

    Tak wirują wkoło, tak pięknie tańcują,
    Nóżki im do rytmu same przytupują.
    Księżyc wszedł na niebo, kończyć bal wypada.
    Słychać gromkie brawa. Kurtyna opada.

  2. Prezentacja przez poszczególne grupy małych inscenizacji utworów. W kolejnym punkcie imprezy dzieci z poszczególnych grup wraz z nauczycielami prezentują krótkie przygotowane wcześniej inscenizacje utworów literackich.

 

Propozycje utworów do inscenizacji

INSCENIZACJA „MISIE ZUCHY”  w wykonaniu dzieci najmłodszych

  • Role misiów przydzielamy kilkuosobowym grupkom dzieci. Dzieci odgrywają scenki, naśladując ruchem treść wiersza recytowanego przez nauczycielkę lub jeżeli potrafią, to prezentują go same.

Miś 1:
Ja, pluszowy, gruby miś,
bardzo grzeczny byłem dziś.
Zjadłem wszystko na śniadanie
i czyściutkie mam ubranie.

Miś 2:
Ja też jestem misiek zuch,
mleko piłem dziś za dwóch.
I to wam powiedzieć mogę:
nie wylałem na podłogę.

Miś 3:
Byłem dzisiaj na spacerze.
I niech każdy mi uwierzy,
nie stłukłem kolan wcale,
chociaż mnie goniły lale.

Miś 4:
Oj, nie chwalcie się już więcej.
Ja dziś sam umyłem ręce.
I choć woda mokra była,
ubrania mi nie zamoczyła.

Miś 5:
Miś pomocnik; okaz rzadki.
Podlewałem dzisiaj kwiatki.
I tak mamie pomagałem,
że je dla niej pozrywałem.

Lala:
Nie chwalcie się, drogie misie,
że jesteście takie zuchy,
bo tak samo jak wy dzielne
w tym przedszkolu są maluchy. 

 

INSCENIZACJA  „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”, 
autor H. Bechlerowa, w wykonaniu dzieci 4-, 5-letnich

Dzieci odgrywają wyznac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy