Dołącz do czytelników
Brak wyników

Twarzą w twarz

27 lutego 2018

NR 75 (Październik 2016)

Mindfulness - dyscyplina dla umysłu dziecka

0 21

Rozmowa z Agnieszką Pawłowską – psychologiem i trenerem uważności, prowadzącą kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych o szansie, jaką daje trening uważności każdemu dziecku.


Co to jest mindfulness?

To wypełnione ciekawością, otwartością i akceptacją doświadczanie życia w momencie, kiedy się ono wydarza, czyli dokładnie teraz. Mówiąc „doświadczanie życia”, mam na myśli to wszystko, co dzieje się z naszym ciałem, co dociera do nas za pośrednictwem naszych zmysłów, a także pojawiające się myśli i emocje oraz to, co wydarza się w ramach relacji z drugim człowiekiem. To świadome zatrzymanie się w teraźniejszości i, choćby na chwilę, zaprzestanie mentalnych podróży w czasie przenoszących nas regularnie do tego, co było lub co być może dopiero się wydarzy. Taka praktyka pomaga nam uspokoić się, skoncentrować, lepiej zrozumieć siebie i innych, dostrzec istotne szczegóły i różne perspektywy przeżywanej sytuacji, poradzić sobie w trudnych momentach, a także docenić małe przyjemności, które zdarzają nam się na co dzień.

 

Jak to się stało, że zaczęła się Pani zajmować treningiem uważności?

Początkowo odkrywałam mindfulness prywatnie. Praktyka uważności pomogła mi lepiej rozumieć siebie i swoje emocje, zatrzymać natrętne powracanie do wydarzeń sprzed lat oraz odkładanie życia na „potem”, czyli „jak już coś zrobię, to wtedy…”. Uważność pomogła mi także lepiej radzić sobie z codziennym stresem, bardziej słuchać swojego ciała i ufać własnej intuicji, której kiedyś kompletnie nie dostrzegałam. W wyniku tych wszystkich osobistych odkryć nastąpiły u mnie także konkretne zmiany zawodowe, w efekcie których ukończyłam studia psychologiczne, trening nauczyciela MBSR (redukcji stresu na bazie uważności), trening MBB (techniki lepszego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi) i otworzyłam własną firmę. Od tego czasu towarzyszę innym w odkrywaniu uważności, prowadząc kursy MBSR dla dorosłych, warsztaty z uważności dla dzieci, wykłady i warsztaty na uczelniach i w firmach różnych branż, a także wdrażając programy uważności do placówek edukacyjnych. Te działania przynoszą mi mnóstwo satysfakcji zawodowej i ogromną radość z dzielenia się uważnością.

 

Dlaczego powinniśmy kłaść nacisk na uważność w życiu dziecka?

Małe dzieci są ekspertami w zakresie uważności. Bezbłędnie wyczuwają swoje ciało, emocje innych, zachwycają się tym, co je otacza. Szybko zostają jednak wciągnięte we wszechobecny współcześnie pośpiech i ich naturalna uważność powoli zanika. Nie jest to niestety dla nich strata bezkosztowa. Nieuważne dziecko zwykle staje się nerwowe, nie rozumie swoich emocji i nie umie sobie z nimi radzić, często ma problemy z koncentracją i w relacjach rówieśniczych. Zatem rozwijanie uważności u dzieci stanowi dla nich ogromne wsparcie w codziennych sytuacjach i problemach, z którymi się borykają. Poza tym często nam, jako dorosłym, wydaje się, że stres zarezerwowany jest tylko dla nas i że dzieci nie mają się czym stresować. Badania pokazują, że niestety prawda jest całkiem inna. Stres jest obecnie jednym z kluczowych problemów wśród dzieci i młodzieży. Odbija się on oczywiście nie tylko na ich obszarze emocjonalnym, ale także na zdrowiu.

 

Czy jest to już powszechnie stosowana praktyka, czy wciąż mindfulness to nowość?

Mindfulness staje się z roku na rok praktyką coraz powszechniejszą. Sądzę, że zabiegany świat odnalazł w niej sposób na „powrót do normalności”. Uważność kiedyś naturalnie towarzyszyła ludziom, teraz musimy ją...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy