Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowe technologie w przedszkolu

25 lutego 2018

NR 80 (Marzec 2017)

Praktyczne wykorzystanie nowych technologii w poszczególnych obszarach edukacyjnych na przykładzie edukacji muzycznej

0 27

Metody nauczania stosowane przez nauczyciela powinny być zależne nie tylko od stopnia edukacyjnego, na którym uczy, ale również od tego, co dzieje się w otaczającym świecie.

 

Nowoczesne technologie są wykorzystywane na całym świecie, a ich dostępność rośnie w ogromnym tempie. Warto promować najlepsze edukacyjne wykorzystywanie całej gamy nowoczesnego sprzętu i oprogramowania, aby jak najlepiej przygotować najmłodszych uczniów do bycia kiedyś dobrymi i odpowiedzialnymi uczniami oraz obywatelami naszego kraju. Niestety wśród najmłodszych użytkowników często tablet lub smartfon wykorzystywany jest przede wszystkim jako narzędzie do gier i zabaw lub jedynie jako odtwarzacz różnych filmów animowanych czy też bajek. Warto pamiętać o ich wielkim edukacyjnym potencjale i takie właśnie wykorzystywanie promować już wśród najmłodszych użytkowników tych nowoczesnych urządzeń.

Bogactwo Internetu dobrze wykorzystane pomaga nauczycielowi w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych w obrębie edukacji muzycznej.

Wśród najmłodszych dzieci w wieku edukacji przedszkolnej z łatwością można zauważyć zainteresowanie zarówno edukacją plastyczną (począwszy od pierwszych prób rysunków – już w okresie bazgrot, aż po kolejne etapy rysunku), jak i edukacją muzyczną. Dzieci bardzo lubią śpiewać, same czasem wymyślają piosenki, nucą przy różnych codziennych czynnościach. Śpiew towarzyszy im najczęściej już od pierwszych chwil swojego życia (kołysanki śpiewane przez dorosłych czy słuchane różnego rodzaju piosenki z repertuaru dziecięcego). Warto więc twórczo kształcić dzieci w tym obszarze edukacyjnym, nie ograniczając się tylko do słuchania piosenek czy też układania różnych rytmów na dywanie. Edukacja muzyczna wymaga niejako podwójnego działania w procesie edukacyjnym. Po pierwsze – nie można dobrze realizować podstawy programowej, nie śpiewając z dziećmi, po drugie – nie można dobrze realizować zamierzeń podstawy programowej, nie pozwalając realnie dzieciom grać na instrumentach.

W podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obrębie obszaru edukacji muzycznej można odszukać następujące zapisy:

Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec):

Dziecko kończące wychowanie przedszkolne:

  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
  • dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
  • wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej – instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
  • w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

Warto zauważyć, że i tym razem podstawa programowa nie wytycza ściśle określonych zasad dotyczących osiągania tych zamierzeń przez dziecko, a jedynie pokazuje, jakie cele powinien wyznaczyć sobie nauczyciel, aby dobrze zorganizować proces nauczania w placówce przedszkolnej. Można również zastanowić się nad faktem, iż wymagania dotyczące edukacji muzycznej nie są już tak mocno wypunktowane i wyszczególnione jak w przypadku edukacji matematycznej i edukacji polonistycznej (tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka).

Taka sytuacja daje realną możliwość twórczego wykorzystania nowoczesnych technologii właśnie w obszarze edukacji muzycznej.

Nauczyciel edukacji przedszkolnej niejednokrotnie ma za zadanie nauczyć dzieci śpiewać wybranej przez siebie piosenki na daną uroczystość. Oprócz dołączonych do podręczników różnego zestawu płyt z dziecięcym repertuarem nauczyciel dysponuje również dostępem do Internetu z całą bazą różnych piosenek dziecięcych czy też samych wersji instrumentalnych. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze dozwolone jest pobieranie wszystkich materiałów znajdujących się w sieci (szczególną uwagę nauczyciel musi zwracać na licencję czy też prawa autorskie danego utworu czy dzieła, które zamierza pobrać i wykorzystywać). Bogactwo Internetu dobrze wykorzystane zdecydowanie pomaga nauczycielowi w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych w obrębie edukacji muzycznej. W edukacji muzycznej nauczyciel ma pewną dowolność co do formy uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych. Warto przyjrzeć się całej bazie różnych programów czy aplikacji, które w ciekawy sposób mogą doskonalić ten rodzaj zajęć i pobudzać u dzieci ciekawość poznawczą, a także pokazywać i zachęcać do edukacyjnego wykorzystywania wszechobecnych nowoczesnych technologii.

Pierwszym z dostępnych w Internecie darmowych aplikacji urozmaicających zajęcia muzyczne dla dzieci jest zabawny i niezwykle prosty w obsłudze syntezator dźwięku Tone Matrix (dostępny pod adresem WWW: http://tonematrix.audiotool.com/). Wymieniony syntezator dźwięku z łatwością może być wykorzystywany w przedszkolu podczas pracy z dziećmi. Składa się on z kwadratowej matrycy (o wymiarach 16 kwadratów × 16 kwadratów). Użytkownik, naciskając odpowiednie kwadraty na matrycy, komponuje prosty utwór muzyczny, który stale w pętli jest odtwarzany. Dla dzieci może on okazać się fantastyczną przygodą z tworzeniem i słuchaniem muzyki. Wykorzystanie go przez nauczyciela może nastąpić na dwa sposoby. Pierwszy z nich to zaproponowanie dzieciom wykonania dowolnych rysunków na matrycy syntezatora podczas wyłączonego dźwięku na urządzeniu. Dzieci mogą rysować wybrane przez siebie postacie, rzeczy, według własnego uznania. Po wykonaniu przez dzieci zadania, mogą one „odsłuchać dźwięków”, które wytwarzane są poprzez naciśnięte wcześniej kwadraciki na matrycy. Ważne jest, aby każde z dzieci słuchało swojego rysunku w momencie, kiedy nie robi tego nikt z pozostałych dzieci, tak aby wzajemnie nie utrudniać sobie odbioru. Taką zabawę warto powtórzyć kilka razy, by umożliwić dzieciom satysfakcję z tworzonych przez siebie rysunków i muzyki, która temu towarzyszy. Druga możliwość, którą oferuje ten program, to bardziej realne tworzenie muzyki przez dzieci, bez zwracania uwagi na kompozycję plastyczną powstałej matrycy z danego programu. Wykorzystywanie programu w taki sposób daje dziecku okazję do utożsamiania się z kompozytorami muzyki i tworzenia poprzez zabawę swoich krótkich i pro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy